Hogyan működik a böjt?

A böjtölés különböző módokon segíti a hívőt abban, hogy útmutatást és erőt kapjon a Szent Szellemtől. Bizonyos értelemben a böjt a sírás, gyászolás, bűnbánat, szomorúság, bánkódás egyik kifejezési formája.

Senki sem fogadja örömmel a gyász gondolatát, ugyanúgy ahogy annak sem örül senki, ha böjtölnie kell. Mégis vannak olyan idők, amikor mind a bánkódás, sírás mind a böjtölés javunkra válik.

A bánkódás, sírás helyet foglal a Hegyi Beszédben, a boldogmondások között.
A Máté 5:4-ben Jézus azt mondja: “Boldogok akik sírnak, mert ők megvigasztaltatnak.”

Az Ezs 61:3-ban az Úr különleges áldásokat ígér azoknak, akik a Sionon bánkódnak (gyászolnak): “Hogy adjak Sion gyászolóinak ékességet (fejdíszt) a hamu helyett, öröm kenetét (illatos olaj) gyász helyett, dicsőségnek palástját a csüggedt szellem helyett.”  Ez a bánkódás, gyászolás, sírás nem önközpontú, és nem azonos a hitetlenek reménytelen szomorúságával. A 2Kor 7:10-ben Pál szembeállítja a hívő Isten szerint való megszomorodását a hitetlenek reménytelen szomorúságával.

“Az Isten szerinti szomorúság üdvösségre való megingathatatlan megtérést szerez. A világ szerinti szomorúság pedig halált szerez.” (2Kor 7:10)

A böjt fő céljai a Szentírás alapján:

  • megalázkodás (bűnök megbánása miatt), Istenhez való közeledés kísérője
  • Isten beszédének jobb megértése, a testi vágyak háttérbe szorítása, a lélek felemelése
  • életvezetési tanács, útmutatás kérése
  • közbenjárás mások érdekében
  • különleges krízishelyzetekben a változás elősegítése (pl. háborús helyzet, súlyos betegség)
  • történelemformálás ima és böjt által
  • ítélethozatal.

A böjtölés és Isten akarata közötti összefüggést egy egyszerű ábrával illusztrálhatjuk:

Az egész, ABC által bezárt háromszög jelképezi Isten teljes akaratát minden hívő számára. A DBCE pontok által bezárt trapéz jelzi Isten akaratának azt a területét, amely böjtölés nélkül, imával is elérhető. A kisebb, besatírozott háromszög (ADE) jelképezi Isten akaratának azon részét, mely csakis böjtöléssel egybekötött imával érhető el. Ha egy cél kívül esik az ABC területen, akkor az egészében véve kívül esik Isten akaratán. Nincs olyan igei eszköz, mellyel megszerezhetnénk azt. Ha a cél a DBCE területre esik, akkor böjtölés nélkül, imával is elérhetjük. Ha viszont a cél az ADE területre esik, csakis imával és böjtöléssel érhetjük el. Isten legjobb ajándékainak nagy része, amiket népe számára készített, a háromszög csúcsán, a szürke ADE háromszögben található.

A BÖJT SZABADULÁST ÉS GYŐZELMET SZEREZ.  A BÖJTÖLÉS ERŐTELJESSÉ TESZI AZ IMÁDSÁGOT.

 A böjt az ételtől való szándékos tartózkodást jelenti, melynek szellemi célja van.

 Jósafát harc nélkül győz.

Jósafát, (más írásmóddal Józafát, héberül Jehosafát), Júda társkirálya Kr. e. 873-tól, királya 871-től 849-ig. Ása fia és utóda. Országának sok városát erődítésekkel látta el, megszilárdította a törvénykezés rendjét, küzdött az idegen kultuszok ellen. 25 évesen lépett trónra.

Jósafát helyzete egy emberileg megoldhatatlan helyzet.

1Történt ezek után, hogy hadba vonultak Jósafát ellen a móábiak és az ammóniak a meúniak egy részével együtt. 2Amikor megérkeztek, és jelentették Jósafátnak, hogy a tenger túlsó széléről nagy sokaság jön ellene Edóm felől, és már Hacecón-Támárban, azaz Éngediben vannak, 3megijedt Jósafát, az URat kezdte keresni, és böjtöt hirdetett egész Júdában. 4Összegyülekeztek a júdaiak, hogy segítséget kérjenek az ÚRtól. Júda összes városából is eljöttek, hogy az ÚR segítségét kérjék. 5És felállt Jósafát Júda és Jeruzsálem gyülekezetében az ÚR házánál, az új udvar előtt, 6és ezt mondta: URam, őseink Istene! Te vagy Isten a mennyben, aki uralkodsz a népek minden királyságán! A te kezedben van az erő és a hatalom, és senki sem állhat meg veled szemben. 7Istenünk, te űzted ki ennek az országnak a lakóit néped, Izráel elől, és örökre odaadtad azt barátod, Ábrahám utódainak. 8És itt laktak, itt építettek neved tiszteletére szentélyt, és ezt mondták: 9Ha majd veszedelem, fegyver, ítélet, dögvész vagy éhínség jön ránk, megállunk ez előtt a templom előtt és te előtted, mert a te neved ebben a templomban van; és ha segítségért kiáltunk hozzád nyomorúságunkban, hallgass meg, és szabadíts meg minket! 10De látod, az ammóniak és móábiak, Széír hegyvidékének a lakói, akik között nem engedted átvonulni az izráelieket, amikor Egyiptomból jöttek, és így kikerülték, és nem pusztították el őket, 11ezek most azzal fizetnek nekünk, hogy ellenünk támadnak, és ki akarnak űzni birtokodból, amelyet birtokunkba adtál. 12Istenünk, ítéld meg őket! Mert nincs erőnk ezzel a nagy tömeggel szemben, amely ellenünk támad. Nem tudjuk, mit tegyünk, csak rád tekintünk. 13Eközben a júdaiak valamennyien ott álltak az ÚR színe előtt gyermekeikkel, feleségeikkel és fiaikkal együtt. 14Akkor rászállt az ÚR Szelleme a gyülekezet jelenlétében Jahaziélre, aki Zekarjáhú fia, az Benájá fia, az Jeiél fia, az Mattanjá fia, Ászáf fiai közül való lévita volt, 15és megszólalt: Figyeljetek, egész Júda és Jeruzsálem lakói, meg te, Jósafát király! Ezt mondja nektek az ÚR: Ne féljetek, és ne rettegjetek ettől a nagy tömegtől, mert nem a ti háborútok ez, hanem Istené. 16Holnap induljatok ellenük! Ők a Cíc-hágón vonulnak majd föl, és a völgy végénél, a Jerúél-puszta előtt találkoztok velük. 17Nektek nem is kell majd harcolnotok, csak veszteg állnotok és néznetek, hogyan szabadít meg benneteket az ÚR. Ne félj, és ne rettegj, Júda és Jeruzsálem! Holnap vonuljatok ellenük, mert veletek lesz az ÚR! 18Ekkor Jósafát arccal a földig hajolt, és Júda meg Jeruzsálem lakói mindnyájan leborultak az ÚR színe előtt, és imádták az URat. 19A keháti és kórahi léviták pedig fölálltak, és egyre hangosabban dicsérték az URat, Izráel Istenét. 20Kora reggel fölkeltek és kivonultak Tekóa pusztájába. Amikor kivonultak, előállt Jósafát, és ezt mondta: Hallgassatok rám, Júda és Jeruzsálem lakói! Higgyetek Istenetekben, az ÚRban, és megmaradtok! Higgyetek prófétáinak, és boldogultok! 21Miután tanácsot tartott a néppel, fölállította az ÚR énekeseit, akik szent öltözetben dicsérték őt, és az arcvonal előtt vonulva így énekeltek: Adjatok hálát az ÚRnak, mert örökké tart szeretete! 22Amikor elkezdték az ujjongást és a dicséretet, az ÚR lázadókat támasztott a Júdára támadó ammóniak, móábiak és a Széír-hegyvidék lakói között, és ezért vereséget szenvedtek. 23Az ammóniak és a móábiak a Széír-hegyvidék lakóira támadtak, hogy kiirtsák és elpusztítsák őket. Amikor végeztek Széír lakóival, egymás pusztulását segítették elő. 24Mire a júdabeliek a pusztai őrhelyhez érkeztek, és a sokaság felé fordultak, már csak az elesettek holttestei voltak a földön, és senki sem menekült meg. 25Akkor odament Jósafát és hadinépe, hogy összeszedjék a zsákmányt. Tömegével találtak náluk fölszerelést, ruhákat és értéktárgyakat. Annyit zsákmányoltak, hogy el sem bírták. Három napig szedték össze a zsákmányt, olyan sok volt. 26A negyedik napon összegyülekeztek az Áldás-völgyben, hogy ott áldják az URat. Ezért hívják azt a helyet Áldás-völgynek még ma is. 27Azután visszatértek Jósafát vezetésével a júdaiak és a jeruzsálemiek mindnyájan. Örömmel tértek vissza Jeruzsálembe, mert örömöt szerzett nekik az ÚR: megszabadította őket ellenségeiktől. 28És bevonultak Jeruzsálembe lantokkal, citerákkal és harsonákkal az ÚR házához. 29Az Istentől való rettegés fogta el az országok összes királyságát, amikor meghallották, hogy az ÚR harcolt Izráel ellenségei ellen. 30Ezért békében élt Jósafát országa, mert Istene nyugalmat adott neki mindenfelől.” 2 Krónika 20, 1-30

Hogyan működött itt a böjt?

Jósafát győzelméből három gyakorlati tanulságot vonhatunk le, melyek ma is ugyanúgy érvényesek a hívőkre.

Először is: a mai világban működő keresztényellenes erők éppolyan ellenségesek és félelmetesek, mint az a sereg, mely Jósafát napjaiban fenyegette Júdát. Ezek az erők gyűlölködve egyesülnek mindazokkal szemben, akik igazán szeretik és szolgálják az Úr Jézus Krisztust.

Másodszor: Jósafát története a szellemi ajándékok szükségességét is bizonyítja. A prófétai szó volt az, mely ebben a kritikus helyzetben bátorítást és útmutatást adott Júdának. A Szent Szellem természetfeletti ajándékaira ma is legalább annyira szükségünk van, mint annak idején.

A harmadik tanulság, melyet Jósafát történetéből levonhatunk az, hogy mennyivel magasabbrendű a természetfeletti erő a testi erőnél. 2Kor 10:4-ben Pál azt mondja: “Hadakozásunk fegyerei ugyanis nem testiek, hanem erősek az Isten kezében…” Kétféle fegyver létezik: szellemi és testi. Jósafát ellenségei testi fegyverekben bíztak, Jósafát és népe viszont kizárólag szellemi fegyvereket használt. Az összecsapás kimenetele a szellemi fegyverek abszolút győzelmét demonstrálja a testi felett.

Milyen szellemi fegyvereket használt Jósafát ilyen eredményesen?

  1. együttes böjt
    2. együttes imádkozás
    3. a Szent Szellem természetfeletti ajándékai (prófécia)
    4. nyilvános imádat és dicsőítés.
  2. hálaadás

Eredmények:

„örömöt szerzett nekik az ÚR: megszabadította őket ellenségeiktől.”

„Tömegével találtak náluk fölszerelést, ruhákat és értéktárgyakat. Annyit zsákmányoltak, hogy el sem bírták. Három napig szedték össze a zsákmányt, olyan sok volt.”
Ha a mai hívők bibliai módon használják ezeket a fegyvereket, ugyanolyan hatalmas és drámai győzelmeket fognak kivívni, mint annak idején, Jósafát napjaiban Júda népe tette.

Ezsdrás védelmet kap a Mennyből. (Ezsd 8:21-23)

“Ekkor böjtöt hirdettem ott az Ahává folyó mellett, hogy megalázzuk magunkat Istenünk előtt, és jó utat kérjünk tőle magunknak, hozzátartozóinknak és minden jószágunknak. Mert szégyelltem sereget és lovasokat kérni a királytól, hogy oltalmazzanak az ellenséggel szemben az úton, hiszen azt mondtuk a királynak: Istenünk ereje mindazoknak a javára van, akik Őt keresik,…Böjtöltünk tehát és könyörögtünk ezért Istenünkhöz, Ő pedig meghallgatott minket.” (Ezsd 8:21-23)

 Hogyan tudják megvédeni magukat a Babilontól Jeruzsálemig tartó hosszú úton? Kérjen-e Ezsdrás a királytól katonai kíséretet és lovasokat?

 Nem katonákra és lovasokra, hanem Isten természetfeletti erejére bízzák magukat.

Az együttes böjtölésnek és imádkozásnak sorsdöntő hatása lett Ezsdrás és a foglyok számára ugyanúgy, ahogy Jósafát és Júda népe számára is. A hazatérő foglyok csapata teljes békességben és biztonságban tette meg a hosszú és veszélyes utat. Egyetlen banditával vagy barbár törzzsel sem találkoztak, és senki, semmi nem veszett el az úton.

Hogyan működött itt a böjt?

Jósáfát történetének tanulságát megerősíti Ezsdrás is: A szellemi területen kivívott győzelem a meghatározó, és azt szellemi fegyverekkel lehet elérni. Az eredmény pedig az emberi és anyagi világ minden területén megnyilvánul.

Eszter a katasztrófát győzelemmé változtatja – Eszter könyve 4.

A zsidó történelem legnagyobb kríziséről számol be, mert a perzsa uralkodó a teljes zsidó nemzetet a kezében tartotta. Hámánon keresztül a Sátán tulajdonképpen magát Istent hívta ki, és az Ő hatalmát kérdőjelezte meg. Ekkor már nem csak emberek, hanem szellemek is harcoltak egymás ellen. Eszter és szolgálóleányai megértették, hogy ez a harc szellemi síkon folyik, és ezért ugyancsak szellemi síkon válaszoltak rá.

Ennek a közös böjtnek és imának az eredménye Eszter Könyvének utolsó fejezeteiben van lejegyezve. Röviden azt mondhatjuk, hogy az egész Perzsa Birodalom politikája a zsidók javára fordult. Hámán és fiai elpusztultak. A zsidók ellenségei az egész birodalomban teljes vereséget szenvedtek. Márdokeus és Eszter a két legbefolyásosabb személyiséggé váltak a Perzsa politikában. A zsidók minden területen különleges kegyben, békességben, és jólétben részesültek. Mindez Isten népe együttes imájának és böjtjének eredménye volt.

Hogyan működött itt a böjt?

Fontos azonban tudni azt, hogy a böjt soha nem fogja megváltoztatni Isten igazságos mércéjét. Ha valami nem egyezik Isten akaratával, azt böjtöléssel soha nem változtathatjuk meg. Ha valami rossz és bűnös, akkor az rossz és bűnös marad, nem számít milyen sokáig böjtöl valaki érte.

A 2Sám 12-ben olvashatunk erre egy példát. Dávid házasságtörést követett el, és ebből gyermeke született. Isten azt mondta neki, hogy ítéletének részeként a gyermek meg fog halni. Dávid akkor hét napig böjtölt, de a gyermek mégis meghalt. A hét napos böjt nem tudta megváltoztatni Isten igazságos ítéletét, amely Dávid bűnös cselekedete miatt következett be. Ha valami rossz, azt böjttel nem lehet jóvá tenni. Senki és semmi sem teheti meg ezt.

Kiss György

2017. Január 15.